Subjek
: Kesusasteraan Melayu
Tajuk
: Sajak Narator dari Desir Angin
Langkah-langkah
pengajaran melalui teknik Konfrens Rakan Sebaya:
- Guru
meminta pelajar membaca terlebih dahulu sajak yang diberikan.
- Guru
bertanya apa yang pelajar faham dengan sajak tersebut.
- Guru
mengarahkan pelajar membentuk sebanyak 4 kumpulan dan setiap kumpulan
diwakili oleh 6 orang ahli.
- Seorang
akan dilantik sebagai ketua.
- Ketua
akan dipilih oleh guru berdasarkan kemampuan kefahaman yang lebih baik
berbanding rakan-rakan yang lain.
- Guru
mengarahkan setiap kumpulan mengambil satu rangkap sajak daripada sajak
Narator dari Desir Angin yang diberikan oleh guru.
- Pelajar
akan menganalisis sajak tersebut secara berkumpulan. Ketua dari setiap
kumpulan tadi akan membantu ahli-ahlinya untuk memahami maksud dari pantun
tersebut.
- Pelajar
akan berkongsi idea bersama dengan rakan kumpulan yang lain.
- Kemudiannya,
setiap kumpulan diminta untuk membentangkan hasil analisis mereka di
hadapan rakan-rakan yang lain.
- Rakan-rakan
dari kumpulan lain boleh memberikan pendapat, bertanyakan soalan dan
menambah idea-idea yang mungkin dirasakan sesuai.
- Perkongsian
ilmu sesama rakan akan lebih memudahkan pemahaman dan pelajar senang untuk
berkomunikasi.
- Akhirnya,
untuk menguji sejauh mana pemahaman pelajar, guru akan mengedarkan
lembaran soalan yang berkaitan dan pelajar hendaklah menjawab secara
individu.
- Guru
akan dapat melihat sejauhmana tahap pemahaman pelajar dengan melihat
jawapan pelajar terhadap lembaran soalan yang diberikan.
- Kemudian,
guru akan membuat kesimpulan secara menyeluruh dan bertanya soalan kepada
pelajar secara rawak.