DEFINISI PROSEDUR REQUEST
Tierney
(2000) menjelaskan Prosedur Request ialah persoalan yang dibina bagi
meningkatkan kefahaman membaca dan membantu pembaca berfikir secara kritis.
Prosedur ReQuest dirangka untuk membantu pelajar membaca secara kritikal
melalui penyoalan. Prosedur Request boleh dikira sebagai teknik pembaca yang
dinamik iaitu guru dan pelajar saling berinteraksi dalam proses pembacaan. Guru
dan pelajar berinteraksi melalui soalan-soalan yang dikemukakan oleh guru
kepada pelajar dan soalan-soalan yang dikemukakan oleh pelajar kepada guru
ketika proses pembacaan sedang berlangsung. Teknik Prosedur ReQuest ini
mewujudkan proses pengajaran dan pembelajaran dua hala yang secara tidak
langsung meningkatkan kefahaman pelajar terhadap bahan yang dibaca. Selain itu,
teknik ini meningkatkan keupayaan membaca yang kritikal dalam kalangan pelajar
apabila mereka perlu membina soalan-soalan berdasarkan teks yang dibaca. Guru
juga dapat memantau kefahaman pelajar melalui jenis-jenis soalan yang mereka
kemukakan. Selain itu, guru boleh mengetahui kefahaman pelajar melalui mutu
jawapan yang mereka berikan bagi menjawab soalan-soalan yang guru kemukakan.
MENGAPA PERLU DITERAPKAN DALAM KELAS?
MENGAPA PERLU DITERAPKAN DALAM KELAS?
Prosedur
Request merupakan salah satu teknik yang sesuai diterapkan dalam sistem
pengajaran dan pembelajaran (P&P) di dalam bilik darjah. Salah satu sebab
yang membolehkan teknik ini diterapkan dalam proses P&P ialah menggalakkan
pelajar merumuskan soalan-soalan. Keadaan ini berlaku kerana teknik ini
membenarkan pelajar membaca bahan yang disediakan oleh guru. Kemudian, mereka
diberikan masa untuk bertanya tentang perkara yang tidak difahami oleh para
pelajar. Melalui soalan yang dikemukakan oleh guru ini dapat melihat potensi
pelajar dalam membina soalan untuk ditanya kepada guru mengenai artikel yang diperolehi.
Selain itu, teknik ini perlu
diterapkan dalam proses P&P kerana pelajar akan mendapat faedah daripada
hasil bacaan. Rebecca (2006) menyatakan persoalan dapat membantu pembaca
menghubungkan pengetahuan baru dengan pengetahuan sedia ada tentang suatu
topik. Sebagai contoh, pelajar mengemukakan soalan bagi memahami tentang
pencemaran bunyi. Apabila semua soalan
yang dikemukakan terjawab, maka mereka mendapat pengetahuan baru tentang
pencemaran bunyi. Di samping itu, teknik ini diterapkan dalam proses P&P
kerana dapat mewujudkan suasana pembelajaran 2 hala antara guru dan pelajar.
Interaksi dua hala ini secara tidak langsung telah meningkatkan kefahaman para
pelajar. Menerusi teknik ini, pelajar diarahkan membaca bahan bacaan secara senyap.
Setelah selesai membaca bahan bacaan, pelajar akan mengemukakan soalan kepada
guru tentang isi kandungan yang tidak difahami. Setelah itu, guru akan memberi
penerangan mengenai bahan bacaan mereka. Kemudian, guru pula akan bertanya
soalan kepada pelajar.