Setiap
individu mampu untuk membaca apa jua bahan bacaan sebenarnya. Apa yang
membezakannya ialah bagaimana individu tersebut mengolah apa yang dibacanya.
Melalui kedua-dua teknik ini iaiti Teknik Prosedur Re-Quest dan Teknik Konfrens Rakan Sebaya secara tidak
langsung membantu individu melalui proses pembacaan dengan cepat dan mudah.
Prosedur Re-Quest antara teknik yang
sesuai diterapkan di dalam pengajaran dan pembelajaran di
sekolah. Hal ini kerana teknik ini menggalakkan pelajar untuk berfikir secara
kritis tentang sesuatu dan berusaha untuk mendapatkan jawapannya. Potensi
pelajar akan dapat dikenalpasti melalui persoalan yang dilontarkan oleh pelajar
kepada guru. Pelbagai idea akan wujud dan mungkin menimbulkan persoalan secara
berkait. Teknik ini mengutamakan pembelajaran secara dua hala iaitu antara guru
dan pelajar. Ilmu akan dikongsi bersama mengikut tahap pengetahuan
masing-masing. Pelajar berkemungkinan akan menyoal sesuatu yang tidak
difikirkan oleh guru. Oleh itu, guru sendiri akan dapat memperbaiki diri dari
semasa ke semasa.
Selain itu, bagi Teknik Konfrens
Rakan Sebaya pula, ia adalah salah satu teknik yang dapat membantu pelajar
terutamanya dalam menimba ilmu. Terdapat juga kes di mana pelajar sukar
memahami apa yang diajarkan oleh guru tetapi mereka mudah faham apabila belajar
menerusi rakan-rakan. Tidak dapat dinafikan perkara sebegini sememangnya
berlaku. Pelajar akan boleh berkongsi idea dengan rakan yang lain dan
mempercepatkan proses pembacaan dan pemahaman mereka.
Namun, kedua-dua teknik ini masih
mempunyai kelemahannya. Sebagai contoh jika pelajar yang aktif tidak akan
menghadapi sebarang masalah, tetapi buat pelajar yang pasif proses pembacaan
dan pembelajaran mereka akan menjadi sukar. Oleh itu, guru harus memainkan
peranan untuk mengatasi masalah ini.