Subjek
: Kesusasteraan Melayu
Tajuk
: Sajak Narator dari Desir Angin
Langkah-langkah
pengajaran melalui teknik Prosedur Re-Quest:
- Guru
memberi penerangan terhadap pelajar dan mengarahkan pelajar memberi respon
apa yang mereka tahu tentang tajuk yang akan diajar pada hari itu.
- Guru
kemudiannya meminta pelajar membaca sajak tersebut.
- Pelajar
diminta membaca dan menjelaskan maksud sajak tersebut secara ringkas.
- Rakan-rakan
yang lain diminta untuk menanyakan soalan kepada guru berdasarkan kepada
apa yang dijelaskan oleh rakannya tadi.
- Guru
akan menjawab persoalan yang dikemukakan oleh pelajar tersebut sebaik
mungkin dan menjelaskan secara terperinci.
- Sekiranya
pelajar masih kabur dengan penjelasan guru, pelajar dibenarkan terus
bertanya sehingga faham.
- Setelah
pelajar mula faham, guru pula akan mengemukakan soalan kepada pelajar.
Contohnya apakah maksud perlambangan yang terdapat di dalam sajak Narator
dari Desir Angin.
- Pelajar
akan menjawab pertanyaan yang dikemukakan oleh guru mereka.
- Guru
akan memastikan pelajarnya faham berdasarkan jawapan yang diberikan oleh
pelajar.
- Setelah
semua persoalan selesai dijawab, guru akan membuat rumusan tentang apa
yang dipelajari pada hari itu.
- Bagi
menguji sekali lagi ingatan dan kefahaman pelajar guru boleh memilih
pelajar secara rawak dan menyoal atau memberikan latih tubi untuk dibuat.