DEFINISI KONFERENS RAKAN SEBAYA
Perkataan
konferensi bermaksud pertemuan formal untuk berbincang, bertukar-tukar pendapat
dan maklumat tentang sesuatu perkara terutamanya dalam kalangan pihak-pihak
yang mempunyai minat dan kepentingan bersama. Hal ini bermakna konfrens rakan
sebaya ialah perbincangan mahupun kerjasama yang melibatkan pelajar-pelajar
dalam kumpulan kecil untuk mencapai satu matlamat yang sama. Konfrens rakan
sebaya ini berlaku apabila pelajar bekerja secara berkumpulan, berkongsi idea, saling
membantu untuk menyelesaikan masalah, dan memastikan semua ahli kumpulan
menguasai isi pelajaran dengan meminta bantuan daripada guru. Guru hanya perlu
menguji dan memberi gred berdasarkan pretasi kumpulan serta gred individu. Kepentingan konfrens rakan
sebaya ini bukan sahaja untuk diri sendiri, tetapi juga untuk rakan-rakan yang
lain. Selain itu, teknik ini akan menggalakkan murid berinteraksi secara aktif
dan positif dalam kumpulan iaitu dengan perkongsian idea sesama pelajar.
MENGAPA PERLU DITERAPKAN DALAM KELAS?
MENGAPA PERLU DITERAPKAN DALAM KELAS?
Konfrens
rakan sebaya juga merupakan satu teknik yang perlu diaplikasi untuk
menghidupkan suasana P&P yang berkesan dalam bilik darjah. Hal ini kerana
pelajar akan diberi peluang untuk berinteraksi, berkomunikasi, mengalami dan
menghayati proses pembelajaran yang lebih berkesan semasa proses P&P.
Teknik konfrens rakan sebaya ini memerlukan pelajar bertanggungjawab ke atas
pembelajaran rakan-rakan sepasukan mereka selain daripada pembelajaran mereka
sendiri. Selain daripada idea berkerjasama, kaedah pembelajaran pasukan pelajar
memberi penekanan kepada penggunaan matlamat pasukan dan kejayaan pasukan,
ianya boleh dicapai apabila semua ahli dalam pasukan memberi komitmen yang
diperlukan.
Selain itu, teknik ini juga akan
menyebabkan pelajar berubah dari sifat bergantung kepada sifat berdikari dan
seterusnya ke tahap saling pergantungan antara seorang individu kepada seorang
individu yang lain. Saling pergantungan wujud apabila pelajar menganggap bahawa
ia memerlukan usaha orang lain untuk menyelesaikan sesuatu tugasan. Walaupun
setiap individu dikehendaki berkerjasama dalam sesuatu tugasan, ia masih
bertanggungjawab ke atas pencapaiannya sendiri. Penilaian boleh dibuat secara
individu dengan melihat tahap kerjasama dan tanggungjawab yang diberikan. Di
samping itu, pelajar akan dapat membantu proses pembelajaran pelajar lain
dengan berkongsi maklumat dan menggalakkan mereka untuk pencapaian yang lebih
baik. Interaksi kumpulan termasuklah tindakan pelajar untuk menerang,
berbincang dan mengajar apa yang diketahui kepada orang lain. Konfrens rakan
sebaya juga merangkumi dari aspek kepimpinan, membuat keputusan, membina
kemahiran, berkomunikasi dan pengurusan konflik.